18. marraskuuta 2017

Ihan sama miksi liikut, kunhan liikut

Syyskuisen TUL:n Liikkeelle! -kuntokampanjan olennainen ja näkyvä osa Askelkisa osoitti jälleen kerran arkiliikunnan hyödyn. Monipuolisen hyödyn mittaamiseen ei tarvittu kuin askelmittari, jonka lukemat osoittivat kiistattoman totuuden.

Kävely on liikunnan parhautta, jos huonoa suomen kieltä osoittavan sanan käyttäminen sallitaan. Meillä on edelleen voimassa käsitys hikiliikunnasta ainoana oikeana liikkumismuotona. Tällainen ajatus olisi syytä heittää roskakoriin. Hikiliikunta on tietysti edelleen tehokasta, laihduttavaa ja kuntoa nostattavaa, mutta se ei suinkaan ole ainoaa oikeaa liikuntaa.

Arkiliikunta, hyötyliikunta tai vaikkapa asiointiliikunta ovat nekin sitä ”oikeaa” liikuntaa. Kuten TUL:n aikuisten harrasteliikunnan kehittäjä Tiia Kaukovuo sanoo, on käveleminen matalan kynnyksen harrasteliikuntaa. Kävelemistä ei myöskään ole sidottu aikaan ja paikkaan. Suomen suurin liikuntapaikkaverkosto on vapaasti käytettävissä.

Kaksiviikkoisen Askelkisan huiman suuret askelmäärät osoittavat arkiliikunnan hyödyllisyyden. Kävelemisellä on iso vaikutus ruumiilliseen ja henkiseen terveyteen sekä hyvinvointiin.

Yhdeksi kuolemattomimmista toteamuksista ja Suomen kansan muistiin jäänyt kuultiin silloisen tasavallan presidentti Urho Kekkosen suusta. UKK:n mukaan ”Kaikki syyt, jotka estävät meitä liikkumasta, ovat tekosyitä”. Näkemys pitää kutinsa edelleen ja vielä paljon voimakkaampana kuin 1970-luvulla. Nuorten kielellä ilmaistuna on ihan sama, miksi ihminen aloittaa liikunnan tai harrastaa liikuntaa, pääasiana on liike, liikkuminen. 

Ihmistä ajaa liikkeelle motivaatio, mutta tuon sanan taakse voi kätkeytyä monenkirjavia syitä. Kaikki ovat tärkeitä syitä. Kaikki syyt liikkumiseen ovat ihmisen näköisiä.

Nykyisessä motivointikeskustelussa liian hallitsevina ovat painon vähentäminen ja fyysisen kunnon lisääminen. Luonnollisesti ehdottoman ja oikeastaan elintärkeitäkin syitä harrastaa liikuntaa aktiivisesti, ei käy kieltäminen. On kuitenkin muistettava, etteivät kaikki ole ylipainoisia, eivät edes hiukan lihavia. Juuri käveleminen osoittaa syitä löytyvän muitakin. Hyvinvoinnin lisääminen, raitis ulkoilma, aivojen nollaaminen, suorittamiskeskeisyydestä vapaa liikunta, sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistaminen, terveyden edistäminen ja ylläpitäminen, autolla ajamisen vähentäminen…

Askelkisan aikana huomattiin jälleen kerran askelmittarin hyödyllisyys. Ei vain sen vuoksi, että jokainen pystyisi huomaamaan, mitä tarvitaan suosituksen mukaisen 10 000 askeleen saavuttamiseen vuorokaudessa, vaan huomaamaan myös sen, kuinka helposti askeleita voi arjessa syntyä.

Jokainen askel on askel kohti parempaa kuntoa, parempaa hyvinvointia.

 

 

 

 

 

 

Katselukerrat (4820)/Kommentit (0)

Tunnisteet:

6. lokakuuta 2016/Päätoimittajalta

Jätä kommentti

Nimi:
Sähköposti:
Kommentti:
Lisää kommentti
 


TUL Uutisviesti

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuussa ajankohtaista infoa TUL:n tapahtumista.